این وبلاگ به wordpress.com منتقل شده است.

آدرس جدید

alibroujerdi.wordpress.com

ده توزیع سبک و سریع لینوکس

تگها : ، ،
{ ارسال شده در توسط علی بروجردی }
سال‌هاست که علاقمندان به لینوکس به دنبال تهیه این چنین توزیع‌های سریعی هستند که بتواند نیاز‌های اولیه اکثر کاربران از قبیل مرورگر اینترنت، پخش فایل‌های صوتی و تصویری و مجموعه اداری را فراهم کند. این ده توزیع که در زیر معرفی می‌شوند اکثرا برای استفاده در نت‌بوک‌ها طراحی شده‌اند و علاوه بر سرعت در اجرا حجم بسیار کمی هم دارند.

Moblin
یک توزیع با هدف کارکردن بر روی نت‌بوک‌ها و دستگاه‌های قابل حمل مانند تلفن‌های همراه. دارای یک مرورگر کامل بر اساس فایرفاکس است. آخرین نسخه منتشر شده این توزیع ۲.۱ است و می‌توان آنرا از روی یک سی‌دی یا دی‌وی‌دی یا از روی یک حافظه فلش اجرا کرد یا بر روی هارد دیسک نصب کرد.
Jolicloud
این توزیع بر اساس Ubuntu Netbook Remix توسعه یافته اما دارای امکانات اجتماعی بیشتری است. همینطور یک مخزن اختصاصی دارد که شامل ابزار‌های تحت وب زیادی است. همچنین اکثر ابزارهای پرکاربرد در این توزیع به صورت پیش فرض نصب هستند. دارای ترمینال است و از دستور apt-get پشتیبانی می‌کند یعنی می‌توان تقریبا هرآنچه مورد نیاز است در آن نصب کرد.
xPud
یک توزیع بسیار سبک که حجم آن در حدود ۵۰ مگابایت است و مدعی است که فقط ۱۰ ثانیه زمان می‌برد تا به طور کامل لود شود. علاوه بر فایرفاکس میان‌برهایی هم برای برنامه‌های تحت وب دارد. با دستور opt-get می‌توان تعداد نرم‌افزار دیگر مانند openoffice را نیز نصب کرد.
Slitaz
حجم فایل ایزوی این توزیع فقط ۳۰ مگابایت است و پس از نصب کمتر از ۱۰۰ مگابایت فضا اشغال می‌کند اما در مقابل این حجم کم امکانات بسیار زیادی را فراهم می‌کند. این توزیع دارای مرورگر فایرفاکس، ابزار چت، ftp، ایمیل، دیتابیس، رایت سی‌دی و دی‌وی‌دی و تعداد زیادی برنامه و ابزار دیگر است. همینطور قابلیت اضافه کردن برنامه‌های دیگر را نیز دارد.
WebConverger
این توزیع در ابتدا به عنوان یک web kiosks طراحی شده و پس از اجرا تقریبا فقط یک مرورگر فایرفاکس است و امکانات سیستم عامل در آن دیده نمی‌شود. برای کارکردن با اینترنت و ابزارهای تحت وب بسیار کارآمد است.
Browser Linux
یک توزیع بر اساس Puppy Linux است که مدعی است آنچه را که اضافه بوده حذف کرده است. حجمی در حدود ۸۰ مگابایت دارد.
MacPup Foxy و MacPup Opera
این دو توزیع هر دو بر اساس Puppy Linux توسعه یافته‌اند. بنظر می‌رسد بیشتر بر روی ظاهر آنها کارشده. تفاوت این دو توزیع در مرورگری است که در آنها به کار گرفته شده، در یکی فایرفاکس و در دیگری اپرا.
Damn Small Linux
این توزیع ۵۰ مگابایتی برای کارکردن در شرایط سخت توسعه یافته. می‌توان آنرا از روی یک مینی‌سی‌دی یا یک فلش اجرا کرد. امکان اجرای آن در ویندوز نیز میسر است. توسعه دهنده آن مدعی است که حتی با یک کامپیوتر با سی‌پی‌یو ۴۸۶ مگاهرتزی و ۱۶ مگابایت رم هم به راحتی قابل اجراست.
Puppy Linux
در وب سایت این توزیع آمده لینوکس یک سیستم عامل متن باز است و Puppy یک توزیع خاص از لینوکس است که کامپیوترها را سریع‌تر کرده و کار با آنها را راحت‌تر می‌کند.
Slax
یک توزیع ۲۰۰ مگابایتی بر پایه Slackware که تا به حال در حدود ۲ میلیون بار دانلود شده. این توزیع امکانات خیره کننده‌ای را در اختیار کاربر می‌گذارد که مهمترین آن این است که می‌توان در هنگام دانلود کردن تمامی برنامه‌ها و امکانات مورد نیاز خود را انتخاب کرده و در واقع توزیع خود را بسازید و سپس آنرا دریافت کرده و استفاده کنید.


منبع



Powered by ScribeFire.



Delicious :: Stumbleupon :: Friendfeed :: Twitter :: Facebook :: Greader :: Addthis to other ::

هیچ بازخوردی "ده توزیع سبک و سریع لینوکس"

ارسال یک نظر