این وبلاگ به wordpress.com منتقل شده است.

آدرس جدید

alibroujerdi.wordpress.com

چگونه یک مطالعه موثر داشته باشیم

تگها :
{ ارسال شده در توسط علی بروجردی }

همواره در دوران تحصیل و حتی پس از آن همگان به دنبال شیوه های درست مطالعه می گردند ، شیوه هایی که مطالب را در ذهن جای دهد و ساماندهی آنرا در ذهن تسهیل کند .

یکی از موثر ترین شیوه های مطالعه بدون فراموشی ( یا همان یادگیری ) تکنیک PQRST است . این تکنیک مطالعه را به پنج مرحله تقسیم می کند که انجام بدقت این مراحل باعث افزایش چشم گیری در یادگیری می شود .

1- مرحله P یا مرور اجمالی

در گام اول شروع به تورق صفحات کنید و رئوس مطالب را بیابید ، به عکس ها نگاه کنید و سعی کنید تصویری کلی از مطلب را در ذهن خود ترسیم کنید . می توانید برای این کار از خلاصه فصلها نیز استفاده کنید .

2- مرحله Q یا پرسش

عناوین اصلی را به صورت پرسش بیان کنید . هدف از مطالعه پاسخ دادن به همین پرسش ها است . در واقع باید از خود بپرسید که نویسنده چه چیز را بیان کرده یا من با این مطالعه به چه چیز می خواهم برسم .

3- مرحله R یا خواندن

در این مرحله کل مطلب را یکبار با دقت بخوانید و به عمق مفاهیم مطرح شده توجه کنید . باید به دنبال پاسخ پرسشهای مطرح شده در مرحله قبل باشید . در این مرحله شما باید حدود 15 الی 20 درصد مطالب را علامت گذاری کنید ( نکات اصلی و مهم ) تا بتوانید برای مرور به آنها مراجعه کنید .

( در این مرحله انجام یادداشت برداری به دلیل اخلال در تمرکز توصیه نمی شود . )

4- مرحله S یا تلقین و تکرار

بعد از مطالعه کامل مطلب سعی کنید در ذهن خود نکات کلیدی سامان دهی کنید . کل مطلب را از حفظ برای خود مرور کنید . درس پس دادن به خود روشی است که می تواند مطالب را در ذهن شما تثبیت کند . با صدای بلند و با جمله بندی و کلمات خودتان این مرور را انجام دهید .

مطالب را به بخش های کوچکتری تقسیم کنید و مراحل سه گانه بالا را در مورد هر بخش اجرا کنید . در صورتی که در مرحله S متوجه شدید که نمی توانید بخشهایی را به خاطر بیاورید به مطالب علامت گذاری شده مراجعه کنید . حتی می توانید کل مراحل را از ابتدا انجام دهید .

5- مرحله T یا آزمون

پس از مطالعه هر فصل خودتان را مورد آزمایش قرار دهید تا کل مطالب فصل را مرور کرده باشید . بکوشید تا مطالب را سازماندهی کرده و رابطه میان آنها را بیابید . بهترین زمان برای این کار بلافاصله پس از خواندن مطلب است . در این مرحله برداشتهای خود را به حاشیه مطالب اضافه کنید و نکات مبهم را با بیان خود و به صورت ساده تر بنویسید .

این روش از روخوانی کل مطلب ( حتی اگر روخوانی به دفعات انجام شود ) بسیار موثر تر است و می تواند مطالب را یکبار برای همیشه در ذهن شما جای دهد .

توجه کنید که مرحله تلقین و تکرار مهمترین مرحله در این روش به شمار می رود ، پس به جای چند بار خواندن یکبار عمیق و دقیق بخوانید و بیشتر زمان مطالعه خود را به حفظ فعالانه مطالب اختصاص دهید .

برای مطالعه بیشتر مرتوانید به کتاب زمینه روانشناسی هیلگارد مراجعه نمایید .

Delicious :: Stumbleupon :: Friendfeed :: Twitter :: Facebook :: Greader :: Addthis to other ::

هیچ بازخوردی "چگونه یک مطالعه موثر داشته باشیم"

ارسال یک نظر